Försiktigt optimistisk

Hade tänkt ligga lågt med rehaben ett tag nu och komma igång med träningen på Friskis, för att sen ta nya tag efter julhelgen. Har känts lite hopplöst att den behandling jag fått inte givit något resultat. Men så vaknar kämpaglöden till igen och jag börjar fundera på alternativen. Jag har ju tyckt att det skulle vara jobbigt att börja om hos en ny igen, att behöva förklara allt ännu en gång. Kom då att tänka på att jag gick hos en annan kiropraktor tidigare. Lyckades få en tid ganska snabbt och idag var jag där igen. Det var fem år sedan sist, men hon kände igen mig, och bäst av allt, hon har en journal på mig och vet min historia, även om det har hänt mycket sedan vi sågs sist. Hon såg ganska snabbt att jag hade låsningar och var stel och stum på flera ställen, från nacken, ner i bröstryggen och ner till mitt bäcken, var också sned igen, som jag brukar vara. Hon justerade med de vanliga rörelserna och allt släppte bra. Hon gjorde en rolig sak, jag fick ligga på rygg och så lyfte hon ett ben i taget. Jag skulle hålla emot när hon försökte pressa ner foten mot britsen. När jag försökte hålla emot hände ingenting, jag hade ingen kraft. Efter justeringen hade jag full kraft igen.... Det visar att jag är ganska stark i mina muskler, men att de inte kan arbeta som de ska när jag har felställningar i kroppen. Jag fick ändå känslan att hon såg ganska snabbt vad felet var och att hon kan göra något åt det. Ska dit igen på tisdag och sen någon eller några gånger till nu ganska snabbt. Sen framåt tycker hon att jag ska gå regelbundet så att vi kan lossa på spänningarna innan det har gått för långt. Äntligen säger jag bara! Äntligen någon som tror sig veta vad felet är och varför det gör ont. Känner mig hoppfull igen, att det finns en lösning och att jag kan bli av med smärtorna. Nu är jag beredd att göra det som krävs. Jag fick hemläxa och jag tänker göra allt jag kan för att uppfylla den. Bland annat får jag inte sitta stilla så mycket som jag gör på jobbet. Har inget höj- och sänkbart skrivbord, men har en hylla i ganska bra höjd, så ska försöka stå vid den så mycket som möjligt. Hämtade även min pilatesboll och tog med till jobbet så att jag kan sitta på den istället för min vanliga stol. Försöker ta så många pauser som möjligt och när jag ska till skrivaren så går jag en extra runda bara för att få röra på mig. Hon vill även att jag tar små promenader, gärna flera om dagen, på morgonen, lunchen, efter jobbet och innan jag lägger mig. Hur långt jag ska gå beror på hur kroppen känns. Mitt mål är att gå till jobbet istället för att cykla och försöka komma ut på lunchen, det får räcka. Den sista uppgiften jag fick är att djupandas. Att få ner andningen så långt ner i lungorna att bröstkorgen utvidgas åt sidorna och bakåt. Detta för att massera muskulaturen och att öka rörligheten. Det var inte lätt. Jag har ändå tränat på andningen när jag gick på yogan, så jag hittar den helt ok, men det ska till mycket mer. Så det får jag träna på. Men nu känns det ändå som att jag har en plan, jag vet vad jag ska göra och har fått ny energi igen. Nu ska jag bara bli bra!!!
20 nov 2014

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)